onsdag, december 13, 2006

北京 Beijing, - 8 grader.



Nii haao maa, woo hen hao? Hai keui yii !



Flög från ett varmt (+ 23 grader) Macau i fredags och hamnade i Vintern. När jag kom ut från flygplatsen slog den ihärdiga kylan och jag tänkte att "Människan är inte skapad för detta!", så jag tog första bästa taxin och köpte mig en Vinterjacka för 190 skr!





Jag bodde hos min kompis Andreas som pluggar Madarin heltid under ett år i Bejing. Han bodde mitt i Financial District, Guomao.





Måste säga att jag föredrar Bejing framför Shanghai! Shanghai var oerhört plastigt och har ingen riktigt Kinesisk kultur...KÜLTÜR YAANI !!! Samma känsla som jag fick i Karnak Templet i Luxor, Egypten. fick jag i Förbjudna Staden och Lama Templet (18 meters Buddha Statyn, världens högsta Buddha). Jag tror att jag stirrade på 18 meters Buddhan i 20 minuter, jag kom helt bort mig, eller så var det kanske smoggen som hade förgiftat mitt hööve!







" 毛泽东 Mao Zedong "


Mittemot Tianmen Square (Himmelska Fridens Torg), ligger Förbjudna staden, som för normala Kineser var förbjudna att besöka området, fram till 1910-talet. Underbara Röda flaggor som svajjar bredvid det FETA porträttet av Mao. ;-) Eller hur Tobbe Seamountain???







"En Rödare än den andra!"







Året var 1997. Känns som jag e kvar i Reno, fast mer kommunistisk känsla än Nevada!


Första natten var vi ute och festade och bowlade bland annat i en bowlingarena som säkerligen var lika stor som den världens största i Reno, USA. Cirka 100 bowlingbanor bredvid varandra, sinnessjukt, det luktade verkligen Kommunism t.o.m i Bowlinghallen!






"Mao, The Saviour of the Chinese People!"








Kinesiska Muren.








Chángchéng 长城 (Den Långa Muren), vid Muitanyu.



Tunnelbana --> Buss --> Taxi --> Efter ca: 2 1/2 timmas färd från Guomao i centrala Bejing, var jag framme i Muitanyiu. Med minus 8 grader i ryggen klättrade jag uppför berget och möttes av en helt jävla otrolig....hmm...mur? Nää, jag vet inte hur jag ska förklara det. Superlativen är många, men bara de som har varit där förstår hur det känns. Som i Karnak Templet i Luxor, fast 10 ggr värre. Det kändes som att man befann sig på 1300-talet och man bara väntade på att Mounsieur Djengis Khan ska komma och invadera...dessa Mongolturkar asså! Ok, att dom tar våra vackra Svenska tjejer, men att dom ska skrämma skiten ur stackars Kineser så att dem tvingas bygga en Mur som slutar ända i Gobiöknen, är väl jävligt drastisgt.




"UygurTurkar" finns det gott om i Kina, speciellt i Ürümqi i Norra Kina vid gränsområdet till Kazakstan och Mongoliet. Har träffat rätt många i Bejing men även i Shenzhen. Har försökt att tala med dem så fort jag får chansen. När dem förstår att jag har Turkiskt påbrå blir dem sinnessjukt glada och säger "Türkler iyiii!". Deras språk är en blandning mellan uråldrig Turkiska, Mandarin och nomadmongolspråk. Nästan som Rinkebysvenska fast svårare att urskilja "Shuu brurshan" och "Aboo baxish din araba"! :-))

"Man kan tro att Mehmet och Hasan har flyttat från Botkyrka till Muren"

För er vanliga "Svennar", kan ju skippa detta avsnittet i min blogg, ni förstår nog inte er på det invecklade släktmönstret från Temüdjin alias "Djingis Khan" --> Batu--> Kubilay Khan --> Timur Lenk ner till Ottomanerna :-)


Klicka på bilderna så att dom förstoras...













Åsnemannen och hans bror... vem är Åsnan?










"Djengiz bu ne öyle, olmaz yaah !? ....OLUR!!!!!"







Jag tog nästan 250 kort under min resa i Beijing. Dem bästa har jag inte publicerat, saving the best for myself! Greedy bastard ! :-)







Om nästan 30 timmar lyfter mitt flyg till Bangkok. Övernattning på flygplatsen sedan flyg till Udan Tani i Norra Thailand, därefter med bus in i Laos. Har planerat att vara i Laos en vecka med två belgiska kompisar och en norsk kompis från Macau. Sedan flyger vi ner till Bangkok och Phuket, för att fira Jul och Nyår i Phi Phi Islands...



Nu kommer jag inte skriva något i min blogg förren i början av Januari när jag kommer "hem till Macau"....



GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR MIN ÄLSKADE FAMILJ och ALLA MINA VÄNNER i Eskilstuna, Stockholm och Växjö !!!!



Love You All !

1 kommentar:

Anonym sa...

Plastigt i Shanghai...? Da har du missat en hel del...synd jag fick hjartproblem annars hade jag visat dig det!