måndag, oktober 23, 2006

Guangzhou, Cantonmässan.

Har precis kommit hem från Shanghai och Guangzhou-resorna. Först följer Guangzhou [gåangdjåå] bloggen...




8 miljonerstaden Guangzhou [gåangdjåå]....ännu en smoggfylld Kinesiska stad, och tro mig, har man sett en av dem, har man sett alla!!





Under den "riktiga" Kommunisttiden, så fanns det bara en mässa i hela Kina för utländska investerare att besöka, för att då kunna skapa affärer med Kina, det var Cantonmässan i Guangzhou, Guangdong.






Jag, Sebastian (Colombia) och Steffen (Tyskland) tog bussen från Zuhai, Macaus tvillingstad i Kina, till huvudstaden i Guangdong-provinsen, Guangzhou. En frääääsch bussresa på 2 1/2 timmar.









"Handsome foreigner, you want AliBaba!?" Alibaba.Com är den största Handelssiten i Kina, där utländska investerae luras mer eller mindre att utan att själva åka till Kina för att kolla upp marknaden, köra "Tipsextra-Tjockis"- vägen eller kalla den "Syrianska-Shuu-Abrii-Jag -Ska-Baxxa-Fett-Med-Stålish", och handla direkt genom Internet....om man är en blåögd Europé så luras man rätt hårt! Set Gwai loo !!!!!




"Nästa tåg till Växjö, avgår klockan 14:52, från spår B!" Gäller att kunna använda sitt kroppsspråk i Kina om man inte kan göra sig förstådd, känner ni mig så kan jag det fett! Tack vare Fadi "Fadde" Dowm i Skiftinge...inal rabak oo laaa !!













160.000 investerare, turister och andra "lösa" människor besöker Cantonmässan VARJE DAG i 14 dagar, cirkus 2,2 miljoner besökare totalt !!!





Känner mig i Eskilstuna nästan, kan nästintill höra Gnällbältesdialekten mellan raderna "Öööh Lasse, aaa laaa satte, jag tar den där micron längst upp dåå laaa...aveest, låter perfa dåå laa!"...närmare ELGIGANTEN-känslan i Eskilstuna kan jag inte komma! :-))






Risfälten mellan Zhuhai [djohai] och Guangzhou [gåangdjå] ...



P.S Malek, jag har kommit i kontakt med två Kinesiska återleverantörer när det gäller dina "grejjer", produktionspris 30 kr/styck, försäljningspris i Sverige, minst 1200 kr / styck ! Jag lämnade mitt visitkort, dem ska maila mig all information. Hör av dig inal tizak !!!

1 kommentar:

Unknown sa...

Om du nu skulle få detta jobbet med diplomatstatus bör du nog sluta med dina andra "arbeten" såsom kriminalitet eller spioneri... annars lär du nog bli förklarad som Persona Non Grata och bli hemskickad ;)