fredag, oktober 06, 2006

Tankar om Kineserna och Kommunismen...


"Ööööh...ÖÖÖÖhh....vem tar du kort på din seiii gwaiiii looooo !!!"

Tankar,tankar om Kineser, det finns tusentals tankar, måste tänka ut dem bara!


Stereotypen av Kineser som vi Svenskar har, är att kineser är tysta, blyga och lite tillbakadragna, det stämmer till stor del. Det som är mest påtagligt för mig är i skolan, då dem aldrig säger ett ord i klassen, halsvoer, väldigt ointresserade över lag, utan utbytestudenter vore klasserna tysta som de Portugisiska gravplatserna här.




"Sa kärringen hemma att hon ville ha Chiwava, Labrador eller Kycklingklor till middag, jag vågar inte bråka/diskutera med henne så jag köper allt!"


Hierarkin är total i klassrummet! Inga Kineser vågar kritisera, analysera eller minst av allt diskutera med lärarna. Kineserna är väldigt introverta och konflikträdda människor. Lycka är något som de alla strävar efter, fast på ett sätt där minsta lilla konflikt, enligt dem, kommer att förstöra allt de har byggt upp inom relationen...

Kommunismen har satt sina djupa spår i människorna....

I och med att över hälften av alla studenter är från "Mainland China", så tar dem även med sig spår av Kommunismen. Dem vågar aldrig ta ett individuellt beslut om något, dem frågar alltid alla runt omkring sig....och om någon vågar ta ett beslut själv...så blir det ett jävla surr! :-) Det kan ta riktigt jävla mycket på krafterna, speciellt tålamodet! Men man lär sig att tagga ner på sitt "Europeiska-Tidseffektiva-tempo" och försöka bli en "Kameleont".


Men jag har hittat botemedlet mot detta. Som många av er vet så är jag inte den blyga typen. Jag imiterar nästan alla kineser när det gäller deras sjuka unika ljud...då garvar dem ihjäl sig.


Ett bra exempel på detta är bilden nedan, då taxichaffisen ville lura oss på taxipriserna i Shenzhen [shentjäään]...när jag bad honom att "Mmm Hoooaaaaa...Tiiuuuuu leeyyaaaa!" betyder "Inte bra alls, dra åt helvete!" Iom att dem är väldigt tillbakadragna, så älskar jag att chockera dem!!! :-)) Funkar oftast i och med att dem inte alls är beredda på att en "Seii gwai loo" betyder Dum jävla utläning, ska tala Kantonesiska !! Glöm inte att göra allt detta med ett leende på läpparna, annars kanske det är du som blir Dagens Wonton-soppa ...



"Mgoii, Haayaa, hoo gwaii looo!"= Aaa ok, sooft utlänning!




P.S Don Thomaso, "Seee Tsin Shur, Hi Miiin Yaoooo!"

1 kommentar:

Aurora sa...

han som käkar ser ut som en asiatisk don vito :) hehe